Pilot fløj 13 år uden certifikat
Ingen var nogensinde i fare, da jeg fløj uden certifikat, siger svensk fuppilot
Goddag, det er jeres kaptajn der taler. Sådan bød kaptajn Thomas Salme og besætning flypassagerer ombord i 13 år. Helt normal procedure, hvis man da lige ser bort fra, at svenskeren fløj passagerer rundt i forskellige rutefly uden et lovligt flycertifikat.
Anholdt inden takeoff
Den svenske fuppilot blev anholdt i marts måned Amsterdam af hollandsk politi, inden han satte sig til rette for at flyve 100 turister til Tyrkiet i en Boeing 737. Fuppiloten modtog derefter en bøde på godt 15.000 euro og et forbud mod at flyve i et år. Det skriver news.com.au.
Ingen var i fare
Nu står den 41-årige svensker frem på den engelske tv-kanal Sky news, hvor han fortæller, at de passagerer der fløj med ham aldrig var i fare
- Jeg skammer mig over at have løjet, men jeg følte aldrig, at passagererne var i fare, siger Thomas Salme.
For 13 år arbejde Thomas Salme med vedligeholdelse i SAS, da han en dag fik idéen om, at han ville søge ind som anden pilot.
Lavede selv certifikat
- Jeg lavede et svensk flyvercertifikat på almindeligt papir. Det lignede noget jeg havde lavet derhjemme. Det var overraskende nemt, siger han.
Siden skulle der gå 13 år og over 10.000 flyvetimer før fupnummeret blev opdaget og fuppiloten blev fjernet fra roret.